اخبار و مقاله

  • ۱
  • ۰

فلسفه روزه داری چیست

ماه مبارک رمضان فرصتی است گرانبها برای ما انسان ها تا به واسطه آن دریچه های وجودمان را باز کنیم و به نور الهی فرصت تابیدن بر روحمان را بدهیم در ادامه درباره ی فلسفه روزه و تاثیرات آن بر روح و جسم انسان و همینطور بر روح و جسم جامعه مطالبی آورده شده است امیدواریم بتوانیم این فرصت را قدر بدانیم و نهایت استفاده را از آن ببریم.

روزه دارای فلسفه های فراوان و فواید بسیاری چه از ناحیه فردی چه از ناحیه اجتماعی است. از جمله توجه به حال بیچارگان و آشنا شدن به احوال فقرا و مستمندان را افزایش می دهد، چون وقتی که روزه دار در مدت کوتاهی گرسنه می شود و ناراحتی گرسنگی را احساس می کند مسلماً به یاد گرسنگی دایمی فقرا و تنگدستان می افتد که همیشه در ناراحتی قرار دارند و این توجه و آگاهی باعث می شود که به فقرا کمک کند و در حق آنان مهربانی نمایند، چرا که مهر و محبت از درد و رنج نشأت می گیرد و روزه یک شیوه عملی برای تقویت و پرورش مهر و عاطفه در نفس می باشد و هر وقت ثروتمندان نسبت به فقرا و گرسنگان مهر و محبت و بخشش داشته باشند، صفا و صمیمیت در بین طبقات اجتماع به وجود می آید و کینه و حسادت از بین خواهد رفت و گفته ها و نصیحت های خیرخواهانه تأثیرگذار خواهد بود. در این مورد روایت شده است:

« کَانَ رَسُولُ اللهِ -صلی الله علیه وسلم- أَجْوَدَ النَّاسِ وَکَانَ أَجْوَدُ مَا یَکُونُ فِی رَمَضَانَ

رسول خدا از همه کس سخاوتمندتر و بخشنده تر بود و در ماه رمضان بیشتر از سایر اوقات سخاوت و بخشندگی داشت».

یکی از حکمت های روزه برقرار ساختن مساوات در بین ثروتمندان و فقرا است. این مساوات یک نظام عملی است که از بهترین نظام های مساوات و عدالت به شمار می آید، روزه یک عبادتی است که اسلام آن را بر همه مسلمانان بالغ و عاقل واجب کرده است، تا همه آنان از لحاظ نخوردن و ننوشیدن یکسان باشند، این عمل عبادی است که اسلام به وسیله اجرای آن در بین مردم مساوات و هماهنگی و اتحاد شعور و احساس را به وجود می آورد.

ادامه مطلب:  فلسفه روزه داری چیست

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی